آموزشآموزش نرم افزاری

آموزش ساخت کابل EDL

How to make EDL cable

آموزش ساخت کابل EDL

How to make EDL cable

 

حالت EDL چیست ؟

تلفن‌ها و تبلت‌های اندرویدی مجهز به چیپست کوالکام دارای یک حالت بوت ویژه هستند که می‌توان از فایل‌های فورس فلش به منظور unbrick کردن یا بازیابی با رام استوک استفاده کرد.
EDL یا Emergency DownLoad Mode یک حالت بوت ویژه در دستگاه های اندرویدی کوالکام است که به OEM ها اجازه می دهد فایل های سیستم عامل را به اجبار فلش کنند.
این حالت خاص معمولاً توسط تعمیر کاران حرفه ای برای unbrick دستگاه‌های مجهز به چیپست کوالکام کاملا خاموش شده استفاده می‌شود.
EDL پروتکل Sahara یا Firehose Qualcomm را (در دستگاه‌های مدرن) برای پذیرش برنامه‌نویس دیجیتالی OEM در قالب فایل ELF (یا در قالب فایل MBN در دستگاه‌های قدیمی‌تر) پیاده‌سازی می‌کند.
سپس پروتکل(های) مذکور می توانند دستوراتی را از رایانه شخصی از طریق USB بپذیرند تا با استفاده از ابزارهایی مانند QPST، QFIL، MSDownload و غیره، سیستم عامل را روی دستگاه فلش کنند.
هنگامی که در این حالت است، دستگاه خود را به عنوان “Qualcomm HS-USB QDLoader 9008” از طریق اتصال USB شناسایی می کند.

چرا و چه زمانی باید از حالت EDL استفاده کنید؟

اگر با flashing firmware یا باینری‌های سفارشی (مانند TWRP، root و غیره) آشنا هستید،

می‌دانید که باید دستگاه اندرویدی را در حالت‌های بوت خاصی مانند Fastboot یا Download Modes بوت کنید. ابزارهای فلش OEM فقط می توانند با یک دستگاه ارتباط برقرار کنند و آن را از طریق حالت های گفته شده فلش کنند.

به طور کلی اگر نرم افزار دستگاه به دلیل فلش اشتباه یا هر مشکل نرم افزاری دیگر خراب شده باشد، می توان با فلش کردن سیستم عامل از طریق حالت های Fastboot و Download دوباره آن را احیا کرد.

با این حال، همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات، فلش کردن فایل اشتباه می تواند به طور بالقوه خود بوت لودر اندروید را نیز خراب کند.

بدون آن، بوت شدن در حالت هایی مانند حالت های Fastboot یا Download امکان پذیر نخواهد بود. و بنابراین، هیچ شانسی برای فلش کردن firmware برای احیا/بازسازی دستگاه وجود نخواهد داشت.

ما اغلب به این حالت دستگاه به عنوان “Hard-brick” اشاره کنیم.

این دقیقاً زمانی است که باید از حالت EDL استفاده کنید.

EDL خود بخشی از بوت لودر اولیه (PBL) در دستگاه های کوالکام است. برخلاف حالت‌های Fastboot، Download و Recovery در اندروید، که در Bootloader ثانویه (SBL) قرار دارند، PBL در داخل ROM قرار دارد و بنابراین به دلیل خطاهای نرم‌افزاری خراب نمی‌شود (مثلا فلش اشتباه و بریک شدن گوشی).

بنابراین، تا زمانی که دستگاه اندرویدی شما می‌تواند به حالت EDL راه‌اندازی شود، این امکان وجود دارد که بتوانید فایل firmware را برای بازیابی و unbrick کردن آن فلش کنید.

نحوه ورود به حالت EDL در دستگاه های اندرویدی کوالکام

اگر دستگاه کوالکام شما قبلاً در حالت آجری قرار دارد و چیزی جز صفحه سیاه نشان نمی‌دهد، احتمالاً در حال حاضر در حالت دانلود اضطراری است.

اما اگر نه، پس چند روش شناخته شده برای بوت کردن گوشی شما در EDL وجود دارد.

روش هایی که نیاز به باز کردن گوشی نیست:

از طریق ADB

فست بوت

استفاده از کابل مخصوص EDL

روش که نیاز به باز کردن گوشی هست:

روش test point (در صورتی که دو مورد قبلی کار نکردند، انجام دهید)

نحوه ورود به حالت EDL با کابل

  • بنابراین، موبایل خود را خاموش کنید،
  • کابل خود را به کامپیوتر وصل کنید،
  • سپس دکمه ضامن همراه کابل را فشار داده و نگه دارید،
  • سپس آن را به گوشی خود وصل کنید.
  • کمی بعد کامپیوتر شروع به نصب درایورهای Qlm در پورت های 9008 می کند.
نکته: درایورهای کوالکام باید قبل از انجام تمام این کارها نصب شوند.
آموزش ساخت کابل EDL
آموزش ساخت کابل EDL
اگر سوال دیگری درباره حالت EDL دارید لطفا پیام بگذارید یا با ما چت کنید.
به خاطر داشته باشید هر راه حلی که درباره حالت EDL در وب سایت ما ارسال می شود قبلاً توسط تیم متخصص ما به خوبی آزمایش شده است اما با این وجود ما هیچ مسئولیتی در قبال آسیب هایی که ممکن است به تلفن همراه شما وارد کند نداریم از این راه حل های تعمیر با مسئولیت خود استفاده کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا